Op woensdag 28 augustus 2024 kopte de Telegraaf met nieuws over de aangifte door 4 oud-bewoners uit de Glind. Inmiddels hebben ook andere media dit nieuws opgepakt. Dit nieuws heeft impact op allen die vroeger in De Glind gewoond hebben en nu bij De Glind betrokken zijn.

Moedige stap en steun
De 4 oud-bewoners zetten met hun aangifte een moedige stap. De aangifte volgt op een kindertijd vol onveiligheid en gebeurtenissen die niet hadden mogen plaatsvinden. Het is van groot belang dat onrecht aan het licht wordt gebracht zodat gerechtigheid kan plaatsvinden. Wij wensen de betrokken oudbewoners daarbij veel kracht toe.

Wij steunen de oud-bewoners in dit proces. We hebben contact gehad of er nog relevante informatie te vinden is in ons archief. Stukken die steunend kunnen zijn voor de aangifte, willen wij delen met de juridische instanties. Hierbij gaan wij zorgvuldig te werk en realiseren ons ook dat er nog geen rechterlijke uitspraak heeft plaatsgevonden.

Rol Rudolphstichting
De Rudolphstichting voelt zich verantwoordelijk voor het verleden en is nog steeds werkzaam in De Glind. Tot 1994 waren wij verantwoordelijk voor de zorg voor de kinderen en jongeren. De aangifte gaat over de periode voor 1994 en valt daarmee onder onze verantwoordelijkheid. Na 1994 hebben andere organisaties de zorg op zich genomen, waaronder Pluryn. Sindsdien richten wij ons op de verhuur van ons vastgoed en het in stand houden van voorzieningen om hiermee de opvang van kinderen en jongeren in het Jeugddorp mogelijk te maken.

Eerdere berichten over de misstanden
Sinds 2022 is er al berichtgeving over misstanden in De Glind, we hebben dit altijd serieus genomen. In eerdere berichten kunt u onze acties en reacties lezen o.a hier.

Wil je je verhaal kwijt? Heb je behoefte om naar aanleiding van de berichten met iemand te spreken? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
E-mail:              info@rudolphstichting.nl

Telefoon:          0342 459 010