Vanaf deze week komt Pannenkoekenhuis De Glind in andere handen, de Rudolphstichting neemt de horecagelegenheid over. Met ervaren horecapersoneel en samen met jongeren wil de Rudolphstichting de horecavoorziening in stand houden en meer verbinding in het dorp creëren.

JEUGDDORP Voor veel mensen uit de regio is ‘jeugddorp’ De Glind een bekende plek tussen Barneveld en Leusden, ook uit hun jeugd. Het openlucht zwembad is in de zomermaanden een grote publiekstrekker en al jaren is de kinderboerderij een leerzame speelplek. Ook voor de horeca in het dorp hebben kinderen en jongeren altijd centraal gestaan. “De overgang van een grand-café naar een pannenkoekenhuis was een aantal jaar geleden daarom een logische keuze”, legt Michael de Wit uit.

OEKRAINE Naast de horeca is De Wit sinds ruim 2 jaar ook verantwoordelijk voor de locatie waar Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. “Met ruim 140 personen in de opvang is er veel te doen. De combinatie van de opvang en de horeca werd voor ons steeds lastiger. Om die reden geven wij de horeca terug aan de Rudolphstichting, de eigenaar van het pand”, aldus De Wit.

JONGEREN In De Glind hebben jongeren een bijzondere plek, al bijna 100 jaar worden er kinderen en jongeren opgevangen in gezinshuizen en groepen. De Rudolphstichting is voornemens om ook in de horeca jongeren een plek te bieden. Directeur Henk Jonker legt uit: “We zouden graag jongeren uit het dorp een werkplek willen bieden, bijvoorbeeld als bijbaantje. Daarnaast denken we aan leer-werk trajecten en stage plekken in samenwerking met De Meerwaarde en de Donnerschool”.

GEMEENSCHAP In De Glind is het pannenkoekenrestaurant de enige horeca gelegenheid, het behoud van voorzieningen voor de gemeenschap is belangrijk voor de Rudolphstichting. Jonker: “Van oudsher richt de Rudolphstichting zich op het in stand houden van de gemeenschappelijke voorzieningen, een horeca-plek hoort daar zeker bij. Ons idee is om met de horeca de verbinding in het dorp te versterken. Zo willen we onderzoeken of een kleine bibliotheek mogelijk is en bijvoorbeeld een punt waar pakketten kunnen worden afgehaald”. Wat hierin haalbaar is moet later dit jaar blijken.

DOORSTART Met behulp van ervaren horeca mensen wil de Rudolphstichting een doorstart maken. “Het is gelukt om een ervaren leidinggevende aan te trekken en een professionele kok, beiden hebben een hart voor jongeren. Daarbij zoeken we een enthousiaste jongeren die het vak willen leren”, vertelt Henk Jonker. “Met fijn personeel, lekker eten en een vernieuwde avonturenspeeltuin voor de deur denken we een bijzondere horecaplek te kunnen creëren, voor het dorp en de regio”. Begin september 2024 verwacht de Rudolphstichting een nieuwe menukaart te presenteren. Deze zomer is het Pannenkoekenhuis ook open, elke dinsdag t/m zaterdag vanaf 11 uur.