We staan open voor ieders verhaal

Op woensdag 28 augustus 2024 berichtte de Telegraaf over de aangifte door vier oud-bewoners uit de Glind. De situatie is zeer aangrijpend en het doet ons verdriet om de verhalen te horen. Inmiddels is het nieuws ook door andere media opgepakt. Dit heeft impact op een grote groep mensen. Zowel op oud-bewoners als de huidige bewoners en betrokkenen. In dit bericht richten we ons op al deze mogelijke betrokkenen. Lees onder de linken direct onze reacties. Hier is ook de mogelijkheid om contact met ons op te nemen met jouw verhaal.

Moedige stap en steun
De vier oud-bewoners zetten met hun aangifte een moedige stap. De aangifte volgt op een kindertijd vol onveiligheid en situaties die niet hadden mogen gebeuren. We betreuren dit ten zeerste en zijn van mening dat onrecht aan het licht moet worden gebracht. Wij hebben de oud-bewoners in dit proces gesteund en blijven dit doen. We hebben onderzocht of er in ons archief nog relevante informatie beschikbaar is. Documenten die kunnen bijdragen aan de aangifte, zullen we met de juridische instanties delen. Hierbij gaan we zorgvuldig te werk, met het besef dat er nog geen rechterlijke uitspraak is gedaan.

Verantwoordelijkheden
De Rudolphstichting is verantwoordelijk voor de geleverde zorg in de periode vóór 1994. Pluryn voor een groot deel van de zorg in de periode hierna. Beide organisaties zijn op dit moment ook actief in De Glind. Pluryn treedt op als zorgaanbieder en de Rudolphstichting richt zich op de verhuur van vastgoed en het in standhouden van voorzieningen in het Jeugddorp. De aangiftes betreffen de periode vóór 1994 en vallen daardoor onder de verantwoordelijkheid van de Rudolphstichting. Na eerdere meldingen van misstanden heeft Pluryn het initiatief genomen voor een ervaringsonderzoek en een archiefonderzoek. In overleg is besloten dat Pluryn de regie behoudt over de lopende onderzoeken.

Transparantie
Los van onze bestuurlijke verantwoordelijkheid ervaren we door onze jarenlange betrokkenheid in De Glind een grote verantwoordelijkheid voor het creëren van een open, transparante en veilige cultuur. We streven er naar om integer en met liefde te reageren op de pijn, complexiteit en sensitiviteit van dit onderwerp. Ons doel is bij te dragen aan recht en herstel. Dit betekent dat we in de eerste plaats een plek willen zijn waar slachtoffers ruimte en openheid ervaren om verhalen te delen, waar ze steun vinden en medewerking krijgen. Maar dit willen we ook zijn voor andere oud-bewoners, oud-medewerkers en betrokkenen. Daarnaast roepen we daders en omstanders op om naar buiten te treden met hun verhaal.

Naast het creëren van deze open en transparante cultuur en het dragen van onze verantwoordelijkheid voor het verleden willen we zorgdragen voor de veiligheid in het heden. Zo zien we het als onze verantwoordelijkheid om als verhuurder in De Glind samen te werken met professionele zorgpartijen.

Uitnodiging tot delen van verhalen
De Rudolphstichting heeft Sonja Graansma, via Stichting Restorative Justice Nederland, gevraagd om als onafhankelijk tussenpersoon de eerste ondersteuning te organiseren voor en met mensen met ervaringsverhalen. Sonja heeft zelf een ernstig geweldsdelict meegemaakt. Ze weet als geen ander hoe zeer dit ingrijpt in het leven, hoe alleen je je soms voelt en hoe belangrijk goede steun en erkenning in je directe omgeving is. Daarnaast kan zij je in contact brengen met medewerkers van de Rudolphstichting of andere dorpsbewoners over vragen zoals het inzien van dossiers of contact leggen met andere oud-bewoners of medewerkers.

Wanneer je je gegevens achterlaat via onderstaand contactformulier neemt Sonja contact met je op. Je kunt ook op werkdagen bellen met 0342 – 45 90 10. Een medewerker van de Rudolphstichting noteert dan je gegevens en geeft die door aan Sonja.

Contact over ervaringen/misstanden

Vul hieronder je telefoonnummer in.
Vul hieronder je e-mail adres in.