“Joost en ik hadden als doel om binnen een jaar het traject van het Keurmerk Gezinshuizen te doorlopen. Niet dat we er een heel jaar druk mee waren, in het najaar van 2016 ben ik er eens echt goed voor gaan zitten. En toen ik er echt de tijd voor nam, bleek het ook goed te doen.” Aan het woord is Saskia Verzijl die samen met haar man Joost gezinshuis ‘Samen Verder’ runt in Jeugddorp De Glind.

Op donderdag 21 september ontving Gezinshuis ‘Samen Verder’ in Jeugddorp De Glind haar ‘Keurmerk Gezinshuizen’. Een bijzonder exemplaar; want het 100e certificaat op rij. ‘Samen Verder’ is nu een officieel gecertificeerd gezinshuis. Saskia Verzijl, gezinshuisouder geeft aan wat het belang is daarvan: “Wij zijn altijd bezig met de kinderen, daar draait het om, maar het kwaliteitssysteem van het Keurmerk dwingt je om een paar keer per jaar ook echt eens even goed naar het reilen en zeilen van je gezinshuis in zijn geheel te kijken.”

“In de Jeugdwet staat dat jeugdhulpaanbieders een kwaliteitssysteem moeten hebben. Het Keurmerk Gezinshuizen is een mooi voorbeeld van zo’n kwaliteitssysteem.” Aan het woord is wethouder Martin Velten van de gemeente Borne.

De organisatie van Keurmerk Gezinshuizen verwacht dat dit voorjaar het 100e gezinshuis zijn certificaat haalt. Nog zeker 80 gezinshuizen zijn in traject om ook gecertificeerd te worden. Het Keurmerk komt daarmee op een totaal van 180 deelnemende gezinshuizen.

uitreiking 50e keurmerkBegin december is het 50e Keurmerk Gezinshuis uitgereikt aan gezinshuis ‘Belle’ uit Heino.

Bij ‘Belle’ wonen zes kinderen in de leeftijd van 6 tot 18 jaar. 1 Pleegkind, 5 gezinshuiskinderen en het echtpaar is ook nog achtervang voor een kind. Gezinshuisouders Wendy en Frits Belle vertellen: “Wij hebben veel (jaren) ervaring en op de een of andere manier zijn wij heel goed met kinderen met zeer zware problematiek.”

In het voorjaar van 2014 ontving Jeanette Westerveld als eerste gezinshuis in Nederland het Keurmerk Gezinshuizen. Lees haar ervaringen in een interview.