De Rudolphstichting investeert in de ontwikkeling van gezinshuizen. Door onderstaande columns geven we u een indruk van gezinshuizen in Jeugddorp De Glind en van de inzet en het effect van de bijdrage van de Rudolphstichting.

Regelmatig vindt u hier een nieuwe column van een medewerker, bestuurslid, ambassadeur of anderen. Reageren? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Geschreven door Gerard de Jong

Het staat me nog levend voor de geest, de heftige gesprekken aan de keukentafel toen ik nog een klein jongetje was. Die gesprekken gingen altijd over investeringsbeslissingen. Over de vraag of mijn ouders die investeringen zich konden veroorloven en of het geld wel werd terugverdiend. Mijn ouders hadden een klein gemengd agrarisch bedrijf met weinig werkkapitaal. De investeringen raakten dan ook het voortbestaan van het bedrijf. Want de kosten gingen wel uit voor de baat.

Een collega en haar man ondersteunen regelmatig een gezinshuis: door op te passen als de gezinshuisouders een avond weg gaan; door een kind extra aandacht te geven en mee te nemen naar hun vakantiehuisje aan zee; door met 2 kinderen naar de dierentuin gaan. Ik gun ieder gezinshuis (volwassenen en kinderen) zo’n extra gezin in het netwerk!

En nu hebben ze voor het eerst een heel weekeind in het gezinshuis voor alle kinderen gezorgd. Ze hadden het heel leuk gevonden, zowel zij en haar man als de kinderen. “Maar poeh, wat ben je dan afgedraaid na zo´n weekeindje”, verzuchtte ze.

Zonder een zoen, zonder een groet, zonder enig blijk van besef dat dit een afscheid is, stapt hij in de auto bij zijn moeder. Drie jaar heeft hij in ons gezin gewoond, van zijn tiende tot zijn dertiende.

Joog noemt hij zichzelf, omdat weinig mensen zijn naam Jochanan kunnen onthouden. Lief en nieuwsgierig is hij en een druktemaker, regelmatig een ongeleid projectiel, impulsief, goudeerlijk en genadeloos oprecht is hij ook. En vandaag is het dan zover: er komt een eind aan de wat “lange logeerpartij”, zoals hij het zelf noemt en gaat weer bij zijn moeder wonen.

De bijdrage van eigen kinderen aan het ‘gewone leven’ in een pleeggezin of gezinshuis is ontzettend groot. In hun alledaagse aanwezigheid laten ze ongekunsteld zien hoe samen leven in een gezin wordt ingevuld. Zijn we ons als jeugdzorgorganisaties, pleegouders en gezinshuisouders hiervan voldoende bewust? Geven we hun positie voldoende erkenning? En hebben we ook oog voor de risico’s die dat met zich meebrengt?