IMG muziekles uitsnede“Kracht en talent in het Jeugddorp? Talenten zijn er zeker! Ik weet van twee oudbewoners die afstudeerden aan het conservatorium en nu als muzikant hun brood verdienen. En op dit moment heb ik ook echt jongeren op les met een bijzonder talent.”

Aan het woord is Frans Mineur, een vertrouwd gezicht in De Glind. De Glind, de thuisbasis van de Rudolphstichting, is een gewoon klein dorp in de buurt van Amersfoort. Een dorp dat pas bijzonder wordt als je weet dat achter 25 van de 140 voordeuren een gezinshuis zit. Ruim 120 kinderen die al veel hebben meegemaakt vinden hier een veilig thuis. In dit Jeugddorp geeft Frans zangles, drumles en gitaarles.

Muziek maakt iets los

“Soms heeft muziekles een therapeutische waarde. Om muziek te maken moet je je openstellen.

Er is onderzoek gedaan naar wat er gebeurt in je hersens. En wat blijkt: er ontstaat een verbinding tussen je linker- en rechterhersenhelft als je naar muziek luistert. Muziek raakt aan herinneringen, kan euforie geven. Een bijzondere verbinding die je niet krijgt van sporten, lekker eten of knuffelen.  En als je dan muziek gaat máken, dan gaan de hersenhelften helemaal optimaal in de samenwerking.”

Er kan dus tijdens het muziek maken iets loskomen. Zomaar onverwacht. En dan kan het gebeuren dat een kind of jongere ineens moet huilen. Of dat er verhalen loskomen die ze nog niet eerder hebben verteld. “Je moet jezelf geven bij het muziek maken, bijna als bij een parachutesprong.”

De Rudolphkrant die binnenkort verschijnt heeft als thema 'krachten & talenten'. Daarin het uitgebreide interview met Frans Mineur.

Luister op ons Youtubekanaal naar een Jeugddorp-talent

Laatste tweets

CBF_NL Nu 500 Erkende Goede Doelen, een mijlpaal! #GeefGerust aan: @GR_Landschap, @Reumafonds, @lionheart_nl, @RudolphSt pic.twitter.com/XeQwwoYmX6

Retweeted 2 dagen geleden3 retweets

RudolphSt Steeds meer gecertificeerde gezinshuizen. Nu ook het #KeurmerkGezinshuizen voor #Gezinshuis Van Meulen uit #Beekbergen, gefeliciteerd!

2 weken geleden1 retweet

glindradio Vanavond om 20u hebben we Nick Evers als studiogast en spreekt Jeffrey met hem over de Regenboogwandeling van Zaterdag a.s.@RudolphSt #glind

Retweeted 2 weken geleden1 retweet

RudolphSt #Gezinshuis De Zevensprong uit #Valkenburg van harte gefeliciteerd met het #KeurmerkGezinshuizen. Jullie #jeugdzorg kwaliteit zwart op wit!

2 weken geleden